FARBA NA OLEJU LNIANYM
Farba na oleju lnianym jest farbą olejną, opartą na starych recepturach, na bazie zimno tłoczonego oleju lnianego. Zawartość naturalnych pigmentów może powodować różnice w równości warstwy i kolorystyce. Zapobiega narastaniu pleśni.
ZASTOSOWANIE:
Na zewnątrz oraz do drzwi frontowych i okien. Odpowiednia na stolarkę, gdzie długotrwałe utwardzanie oraz żółknięcie powierzchni jest akceptowane. Duża zawartość substancji trwałych powoduje powstanie bardzo grubej warstwy, jeżeli produkt nie jest rozcieńczany. Powierzchnia musi być czysta, sucha i mocna. Nowa stolarka musi być konserwowana 3 warstwami, zaś wcześniej konserwowana olejem lnianym - 2 razy. Stolarka wcześniej malowana innym rodzajem farby musi być całkowicie oczyszczona. Pierwsza warstwa na nowym drewnie musi być rozcieńczona w ok. 40% bezwonną terpentyną mineralną. W wypadku podkładu, rozcieńczyć w ok. 25% bezwonną terpentyną mineralną. Warstwa wierzchnia musi być nierozcieńczona. Nakładać pędzlem cienkimi warstwami.
Uwaga! Szmaty nasiąknięte farbą są samozapalne. Należy je nasączyć wodą i zniszczyć. Wilgotność drewna musi wynosić max. 18% przy impregnowaniu.
DANE TECHNICZNE:
Gęstość: |
1,50 kg/litr |
|
Połysk: |
60, półpołysk |
|
Masa własna: |
Waga %: 98 |
Obj. %: 95 |
Wydajność: |
12-15 m2/litr |
|
Temperatura aplikacji: |
min. +5°C |
|
Czas schnięcia w temp. 20°C, wilgot. 60%: |
||
|
Dotykowo sucha: |
24-36 godz. |
|
Następne malowanie: |
48 godz. |
|
W pełni stwardniała: |
kilka tygodni |
Rozcieńczalnik: |
olej lniany/lakier na oleju lnianym/bezzapachowa terpentyna mineralna |
|
Mycie narzędzi: |
terpentyna mineralna |
OCZYSZCZONY OLEJ LNIANY
Zmienia gęstość farby olejnej i wydłuża czas schnięcia. W czystej postaci nadaje barwie wysoki połysk. Rozcieńczony pół na pół z terpentyną lub rozpuszczalnikiem bezwonnym daje doskonałe medium odpowiednie do licznych technik malarskich.
ZAGĘSZCZONY OLEJ LNIANY
Zmniejsza gęstość farb olejnych i poprawia płynność. Jest lepki i wysycha powoli tworząc wytrzymałą, elastyczną powłokę. Wysycha szybciej niż czysty olej lniany. Nie zostawia śladów pędzla.
PRZEPIS NA BIAŁĄ FARBĘ OLEJNĄ
Narzędzia:
- gruba płytka z matowego szkła lub stary kamień litograficzny
- długa szpachla (nóż malarski)
- moleta (coś na kształt tłuczka)
- składniki: biel tytanowa (biały pigment dostępny w sklepach z farbami i chemią)
- olej lniany
Wykonanie:
Dobrze jest jeśli wyżej wymieniona płytka jest po gładkiej stronie pomalowana na biało. Na ziarnistej stronie płytki umieszczamy dwie łyżki stołowe pigmentu i zwilżamy to olejem na tyle aby mieszanina stała się lepka. Wyrabiamy masę szpachlą, w razie potrzeby dodając nieco oleju lub pigmentu, aby uzyskać zwięzłą, gładką, jednolitą masę. Wtedy powinno się zastosować moletę, starając się ucierać masę jednolitym okrężnym ruchem o niewielkiej sile nacisku, aby uzyskać farbę o konsystencji masła. Zwykle wystarcza do tego około 50 ruchów ucierających - nie powinno się robić tego dłużej gdyż wpłynie to negatywnie na jakość produktu. Gotową farbę należy umieścić w niewielkim słoiczku i zalać wodą, aby nie wysychała.
wg. Zwolińska Krystyna, Mała technologia malarstwa, Centralny ośrodek metodyki upowszechninia kultury, Warszawa 1989