FARBA NA OLEJU LNIANYM

Farba na oleju lnianym jest farbą olejną, opartą na starych recepturach, na bazie zimno tłoczonego oleju lnianego. Zawartość naturalnych pigmentów może powodować różnice w równości warstwy i kolorystyce. Zapobiega narastaniu pleśni.

ZASTOSOWANIE:

Na zewnątrz oraz do drzwi frontowych i okien. Odpowiednia na stolarkę, gdzie długotrwałe utwardzanie oraz żółknięcie powierzchni jest akceptowane. Duża zawartość substancji trwałych powoduje powstanie bardzo grubej warstwy, jeżeli produkt nie jest rozcieńczany. Powierzchnia musi być czysta, sucha i mocna. Nowa stolarka musi być konserwowana 3 warstwami, zaś wcześniej konserwowana olejem lnianym - 2 razy. Stolarka wcześniej malowana innym rodzajem farby musi być całkowicie oczyszczona. Pierwsza warstwa na nowym drewnie musi być rozcieńczona w ok. 40% bezwonną terpentyną mineralną. W wypadku podkładu, rozcieńczyć w ok. 25% bezwonną terpentyną mineralną. Warstwa wierzchnia musi być nierozcieńczona. Nakładać pędzlem cienkimi warstwami.
Uwaga! Szmaty nasiąknięte farbą są samozapalne. Należy je nasączyć wodą i zniszczyć. Wilgotność drewna musi wynosić max. 18% przy impregnowaniu.

DANE TECHNICZNE:

Gęstość:

1,50 kg/litr

Połysk:

60, półpołysk

Masa własna:

Waga %: 98

Obj. %: 95

Wydajność:

12-15 m2/litr

Temperatura aplikacji:

min. +5°C

Czas schnięcia w temp. 20°C, wilgot. 60%:

 

Dotykowo sucha:

24-36 godz.

 

Następne malowanie:

48 godz.

 

W pełni stwardniała:

kilka tygodni

Rozcieńczalnik:

olej lniany/lakier na oleju lnianym/bezzapachowa terpentyna mineralna

Mycie narzędzi:

terpentyna mineralna

OCZYSZCZONY OLEJ LNIANY

Zmienia gęstość farby olejnej i wydłuża czas schnięcia. W czystej postaci nadaje barwie wysoki połysk. Rozcieńczony pół na pół z terpentyną lub rozpuszczalnikiem bezwonnym daje doskonałe medium odpowiednie do licznych technik malarskich.

ZAGĘSZCZONY OLEJ LNIANY

Zmniejsza gęstość farb olejnych i poprawia płynność. Jest lepki i wysycha powoli tworząc wytrzymałą, elastyczną powłokę. Wysycha szybciej niż czysty olej lniany. Nie zostawia śladów pędzla.

PRZEPIS NA BIAŁĄ FARBĘ OLEJNĄ

Narzędzia:

  • gruba płytka z matowego szkła lub stary kamień litograficzny
  • długa szpachla (nóż malarski)
  • moleta (coś na kształt tłuczka)
  • składniki: biel tytanowa (biały pigment dostępny w sklepach z farbami i chemią)
  • olej lniany

Wykonanie:

Dobrze jest jeśli wyżej wymieniona płytka jest po gładkiej stronie pomalowana na biało. Na ziarnistej stronie płytki umieszczamy dwie łyżki stołowe pigmentu i zwilżamy to olejem na tyle aby mieszanina stała się lepka. Wyrabiamy masę szpachlą, w razie potrzeby dodając nieco oleju lub pigmentu, aby uzyskać zwięzłą, gładką, jednolitą masę. Wtedy powinno się zastosować moletę, starając się ucierać masę jednolitym okrężnym ruchem o niewielkiej sile nacisku, aby uzyskać farbę o konsystencji masła. Zwykle wystarcza do tego około 50 ruchów ucierających - nie powinno się robić tego dłużej gdyż wpłynie to negatywnie na jakość produktu. Gotową farbę należy umieścić w niewielkim słoiczku i zalać wodą, aby nie wysychała.

wg. Zwolińska Krystyna, Mała technologia malarstwa, Centralny ośrodek metodyki upowszechninia kultury, Warszawa 1989

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Akceptuj Więcej informacji Odrzuć